Svetlana Godoroja este o studentă ingenioasă care studiază la Facultatea de Științe Economice din cadrul USM. Privește cu încredere viața, atitudinea care o definește cel mai mult fiind optimismul. Are speranțe mari pentru viitor și încearcă să folosească orice oportunitate care îi iese în cale. Este convinsă că anume aceste caracteristici au determinat-o să participe la programul „Burse pentru viitorul tău” și, în cele din urmă, să obțină o bursă.

Olesea Moiseev: Ați ales să faceți studiile la Facultatea de Științe Economice, specialitatea „Finanțe și bănci”. Ce înseamnă să fii studentă la USM?

Svetlana Godoroja: Să fii student/studentă la USM înseamnă să participi la un proces complex de schimbare spre mai bine, un proces care are loc atât în interiorul fiecăruia, cât și la nivelul întregii comunități universitare. În primul rând, fiind studenți ne dezvoltăm în continuare ca personalitate, văzând lumea cu alți ochi prin prisma cunoștințelor pe care le căpătăm și a persoanelor pe care le întâlnim. În al doilea rând, am menționat că are loc o schimbare la nivelul comunității academice în ansamblu, deoarece există diverse neajunsuri în cadrul universității, ca și oriunde altundeva, de altfel, însă fiecare dintre noi contribuind cu ceva anume, putem aduce o schimbare. Vociferând ceea ce nu ne place sau cu ce nu suntem de acord, ne provocăm pe noi înșine, dar și pe alții să se întrebe „Ce putem face pentru a elucida problema?” și astfel cu toții luăm parte la o transformare.

O.M.: Vă limitați doar la viața în cadrul universității sau aveți și diverse ocupații în afara orelor?

S.G.: Viața în cadrul universității este importantă pentru mine, deoarece aici se pun bazele cunoștințelor profesionale și se formează gândirea conceptuală a viitorului specialist în domeniu, însă nu mă limitez doar la ea. Acord o importanță deosebită ocupațiilor extracurriculare, deoarece oferă o mulțime de posibilități, precum: dobândirea unor aptitudini în diferite domenii, aplicarea cunoștințelor în practică, socializarea cu diverse persoane care oferă sprijin moral și contribuie la creșterea noastră, șansa de a scăpa de probleme pentru o jumătate de oră, o oră pentru a face, în schimb ceea ce ne place etc. Toate aceste lucruri menționate le-am regăsit personal în cadrul activităților din afara orelor, precum sportul, voluntariatul ș.a., care m-au format ca personalitate.

O.M.: Cum v-a influențat pe dumneavoastră situația pandemică? V-a afectat activitatea studențească?

S.G.: Pe mine, ca și pe alții, desigur că m-a influențat situația pandemică, însă nu neapărat în sensul rău al cuvântului. Au fost câteva dezavantaje, dar am încercat să mă concentrez pe avantajele pe care situația creată le-a oferit. Un simplu exemplu: regimul mixt de predare al orelor. Consider că este foarte convenabil atunci când cursurile au loc online, iar seminarele fizic, deoarece pot face ceva productiv în timpul care înainte îl aveam pentru a ajunge la universitate. De asemenea, predarea cursului online le oferă profesorilor șansa de a ne prezenta ceva mai deosebit, cum ar fi un filmuleț sau alte informații pertinente din sursele de pe Internet, care facilitează înțelegerea temei și care, consider eu, nu ar fi posibil în sălile de curs unde 20 de studenți ar privi la ecranul unui calculator.

Un alt avantaj însemnat ar fi că majoritatea evenimentelor au început să se desfășoare în mediul online, chiar și cele internaționale, fapt ce le permite doritorilor să participe, indiferent de locul aflării lor sau de timpul de care dispun, fie că ar avea 15 min., 30 de min. sau mai mult timp la dispoziție. Personal am avut ocazia să particip la asemenea evenimente, precum „Drumul banilor” și altele, lucru care nu era să fie posibil dacă acestea erau să se desfășoare offline.

Totuși, există și dezavantaje, care nu pot fi pur și simplu ignorate, cum ar fi comunicarea sau coeziunea redusă dintre persoane sau imposibilitatea practicării diferitor exerciții în grup. Pot spune că anume acest lucru din urmă îl resimt cel mai mult, în special făcând referire la exercițiile sportive, deoarece sportul reprezintă ceva foarte important pentru mine, în primul rând ca un mijloc de a scăpa de probleme și de a mă încărca cu energie, iar în al doilea rând ca un lucru care îmi fortifică sănătatea și contribuie la bunăstarea întregului meu organism. Așadar, în situația pandemică încerc să recurg la alte tipuri de sport, care se pot practica individual și de acasă ( alergat, fitness etc.)

O.M.: Dumneavoastră vă numărați printre câștigătorii concursului „Burse pentru viitorul tău”. Ce impresii aveți despre acest program?

S.G.: Am rămas cu impresii plăcute, nu doar pentru că am obținut o bursă, dar și pentru faptul că motivează tinerii să se implice activ în diverse proiecte, să învețe cât mai mult ca să devină specialiști de calitate în domeniul pe care și l-au ales, și nu în cele din urmă, pentru că oferă un sprijin atât material, cât și moral tineretului studios din țară.

O.M.: La ediția din acest an a programului, a șaptea, au fost depuse un număr impunător de dosare. Ce v-a determinat pe dumneavoastră să particpați la acest concurs ?

S.G.: Probabil necesitatea și sentimentul de competitivitate, deoarece îmi place să mă lupt pentru ceva și să concurez, în special atunci când știu că am șanse să câștig.

O.M.: Care au fost condițiile de participare la concurs și criteriile de eligibilitate pentru a depune dosarul ?

S.G.: Au fost 4 criterii de eligibilitate, și anume:

  1. să fii cetățean al Republicii Moldova;
  2. să posezi cel puțin o caracteristică socială din cele menționate;
  3. să fii student la studii cu frecvență la zi, în anul I, ciclul licență, în una din instituțiile de învățământ superior din țară sau să fii student bursier al ediției precedente a acestui program;
  4. să dai dovadă de o reușită bună (media de admitere să nu fie mai mică decât 8).

Pentru a fi înscris ca participant trebuia să depunem o listă de documente care includea:

  • formularul de aplicare completat;
  • eseu la una din temele scrise în formular;
  • copie a documentelor de identitate și a diplomei de bacalaureat/absolvire a colegiului etc.

Puteam prezenta adițional copii xerox ce confirmă participarea la diferite concursuri sau la diverse activități extracurriculare.

O.M.: Care a fost cea mai grea parte în procesul de aplicare?

S.G.: Din punctul meu de vedere, cea mai grea parte a fost alegerea eseului pe care urma să îl scriu, deoarece erau 3 variante de eseu și toate erau foarte captivante, aveam idei la fiecare. Însă vroiam să scriu un eseu bun, la subiectul cel mai potrivit, în care să-mi expun gândurile și care să mă reprezinte.

O.M.: Ați rămas surprinsă de rezultatul final al concursului sau erați sigură că veți reuși să deveniți premiant?

S.G.: Nu am rămas surprinsă de rezultatul final al concursului, deoarece speram să câștig această bursă, însă nu eram nici sigură că voi reuși. Știam doar că am obținut un rezultat, chiar dacă câștig sau pierd, deoarece am făcut tot ceea ce mi-a stat în puteri și tot ceea ce s-a cerut de la mine (am scris eseul pe baza ideilor și convingerilor proprii, am strâns documentele necesare în timpul stabilit și, nu în cele din urmă, am aplicat pentru concurs).

O.M.: Ce ar trebui să cunoască un student care râvnește la asemenea burse considerabile?

S.G.: În primul rând, trebuie să cunoască că cel mai important este să încerci, deoarece chiar și având cea mai mică probabilitate de succes, una la o mie, una la un milion, tu poți fi acel unu, tu poți fi acel/acea învingător/(-oare), câștigător/(-oare), premiant(ă) etc.

Mai mult ca atât, pot afirma clar că a ști că ai eșuat sau că nu ai învins este mult, mult mai puțin apăsător decât întrebarea: „Oare dacă aș fi încercat, aș fi câștigat și eu?”. Ba din contra, sentimentul de eșec ne creează un disconfort, o neplăcere, care ne motivează să lucrăm asupra noastră, să ne extindem abilitățile, ca data viitoare sigur să câștigăm.

În al doilea rând, este foarte important ca un student ce dorește să obțină bursa să se informeze prealabil când se începe concursul, perioada de depunere a dosarelor, care sunt condițiile de eligibilitate, ce documente trebuie să prezinte, astfel încât să fie eligibil pentru program și să reușească să colecteze toate documentele pentru a depune dosarul la timp.

Nu în cele din urmă, este primordial ca studentul să-și pună în prealabil (cu câteva săptămâni, luni înainte) întrebarea: „Ce pot face eu ca să-mi măresc șansele de câștig?”. Răspunsul la această întrebare și-l găsește fiecare în dependență de capacitățile și talentele sale, dar câteva exemple ar fi: să mă implic în activități de voluntariat, să particip la diverse concursuri, să-mi măresc reușita academică etc.

O.M.: Ce îndemn aveți pentru tineretul studios din țară?

S.G.: Să-și definească clar scopurile. Fără un scop bine punctat, nu vor ști în ce direcție se îndreaptă. Cu totul altceva este atunci când ai un obiectiv-țintă pe care vrei să-l atingi și știi că ai de muncit pentru a ajunge acolo unde îți dorești.

O.M.: Mulțumim pentru acceptul de a participa la interviu. Felicitări pentru rezultate remarcabile și pentru obținerea bursei. Sunteți energică și plină de entuziasm, așa cum i se potrivește unei USM-iste model. Succese în toate demersurile dumneavostră și mult noroc pe viitor!

Interviul a fost realizat de Olesea Moiseev, specialist în cadrul Serviciului Imagine și Relații Publice al USM. SIRP precizează că a păstrat titlul, stilul și ortografia utilizate de studenta intervievată.

Universitatea de Stat din Moldova 2022 © All Rights Reserved